Ajatuksia itsenäisyyspäivänä

06.12.2020

Olen onnellinen siitä, että olen elänyt koko elämäni itsenäisessä Suomessa. Jotain kuitenkin tiedän sodankin kauhuista. Molemmat pappani ovat olleet sotaveteraaneja, ja olen vierestä seurannut, miten dementoituneena eletään sodan kauhut uudelleen. Minulle itsenäinen Suomi ei siis suinkaan ole itsestäänselvyys, vaan se on kovalla työllä ansaittu ja ylläpidetty. 

Kiitän kotimaatani myös itsenäisyyspäivänä siitä, että saan olla osana yhtä vanhimmista elinkeinoista. Olen poronhoitaja Pohjois-Pohjanmaalla, itsenäisessä Suomessa, ylpeästi jo ainakin kymmenennessä polvessa. Olen poronhoitajan lapsi, lapsenlapsi, sisko, tyttöystävä, kummi ja poronhoitaja itsekin. 

Haluaisin näin itsenäisyyspäivänä muistuttaa, että poronhoito on ikivanha elinkeino ympäri poronhoitoalueen. Kotiseudullani Pohjois-Pohjanmaallakin poroja on ollut kirjallisten lähteiden mukaan 1500-luvulta, omassa suvussani suoraan polveutuvasti ainakin 1700-luvulta. Kyse ei siis suinkaan ole Lapista matkitusta harrastuksesta, vaan ikivanhasta elinkeinosta. Poronhoito on tuonut kotonani leivän pöytään, luonut minulle ainutlaatuisen suhteen luontoon ja arvostuksen kovaan työhön. 

Miten tämä sitten linkittyy itsenäisyyspäivään? Toki poroja on käytetty aistimaan sodassa uhka, niillä on ruokittu nälkäiset sotilaat ja kuljetettu paitsi ruokaa, myös kaatuneita sotilaita. Kun pappani ei enää juuri jaksanut olla läsnä, hänen huulilleen nousi hymy, kun näytti kuvia poroista ja kertoi, millä tutuilla seuduilla milloinkin olin porohommissa viimemmäksi kulkenut. 

Nykypäivän itsenäisyyspäivänä Suomi on mielestäni maaperä, jossa kaikki elinkeinot pärjäävät rinnakkain ja porot luontaisesti irti luonnossa. Itsenäinen Suomi mahdollistaa elinkeinonvapauden. 

Toivon, ettei meidän tarvitsisi enää 2020-luvulla törmätä vihaisiin porovastaisiin kirjoituksiin, joilla elinkeinoamme ja kulttuuriamme ajetaan alas. Uskon, että asiat selviävät keskustelemalla ja kompromisseilla. Tärkein toiveeni on, että me poronhoitajat voimme luottaa siihen, että sukupolvet myös meidän jälkeemme saavat oppia kulkemaan rinnakkain poron ja luonnon kanssa.

Hyvää itsenäisyyspäivää!